Miniloma

Perjantai 23.6.2017 klo 13:42 - Ulla Ollikkala

Miniloma on arjesta irrottautumista


Kohta olemme loma-ajan syvässä sykkeessä. Omakin loma on alkamassa heinäkuussa, jatkuen hieman elokuunkin puolelle. Moni odottaa lomaa keinona hengähtää edes kerran vuodessa eli käytännössä elää lomasta - lomaan elämää. Muu aika menee jonkun innostavan tai vähemmän innostavan toiminnan parissa.

Kannattaisiko  hieman muuttaa toimintamallia? Siihen suuntaan, että jokainen päivä pitäisi sisällään pieniä minilomia. Aivan oikein, minilomia. Hetkiä jolloin elät, nautit, aistit, tunnet, palaudut, ehkä unelmoitkin. Kaiken lisäksi ne eivät  maksa mitään. Tarvitaan vain hyvä asento, kyky pysähtyä hetkeen ja  kyky havainnoida ympäristöään.

Olen minilomalla tällä hetkellä. Valitsin kahvilan, joka voisi olla missä tahansa muussakin maassa oleva  kahvila. Ulkona paistaa aurinko, tällä samaisella hetkellä.  Mukava puheensorina kuuluu ympäriltä. Kun antaa puheen vain soljua  ohi, voisi kuvitella olevansa missä maassa tahansa. Tilaan ruokaa. Raikas salaatti ravitsee ja kahvi tuoksuu. Jopa minikoira istuu viereisessä pöydässä. Mikähän mahtaa olla tuo rotu? 
Ikkunassa lukee, pure juice, raw food, good coffee ja Free wi-fi. Ulkona havajipaitaan ja housuihin pukeutunut shortsimies, kuulokkeet päässään ja varvastossuissa nauttii kesästä, ehkä on lomalla hänkin. 
Tämä samankaltainen  minilomia voisi sopia sellaiselle, joka haluaa matkustaa eri kaupunkikohteisiin.

Minilomallani löydän hyllystä luettavaa. Mikä mukavampaa, kuin pysähtyä kirjan ääreen. Mikä tähän paremmin sopisikaan, kuin kahvilasta löytyvä Syvärinen Katri ja Löydä elämän taika. Kirjan kannessa on maininta suorittamisesta iloon. Olen iloinen, että on mahdollista valita, niin minulla kuin muillakin, suorittaako vai antautuuko elämiselle.

Aikaa on kulunut, huomaamatta, lounastauon verran. 
Onneksi meillä on ajatuksia, tunteita, mielikuvitusta ja tahtoa, jolla voimme luoda itsellemme hetkiä. Hetkiä, joissa hengähtää, vaikka nimellä minilomia.

             Palautua.

Linkki:
http://aikalainen.uta.fi/2017/03/28/viisi-faktaa-palautumisesta/


Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Palautuminen

Palautuminen

Tiistai 20.6.2017 klo 22:06 - Ulla Ollikkala

PALAUTUMINEN

Oletko palautumisen tarpeessa? Mikä on palautumisen tarpeen käsite?

Palautumisen tarve on emotionaalinen tila, jolle omainaista on ärtymyksen ja ylikuormittumisen tuntemukset. Se on tuntemusta siitä, että haluaa vetäytyä sosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Se on tunnetta energian puutteesta. Palautumisen tunteen tarvetta pidetään pitkäaikaisen väsymyksen ja stressin ennakoijana. Lisäksi se on merkki liian vähäisestä fysiologisesta ja psykologisesta palautumisesta.

Meiltä kouluttajilta kysytään usein, mitä vinkkejä annat palautumiseen?

Emme voi vinkittää palautumista viidestä kymmeneen kohtaan, koska kysymyksessä on aina yksilöllinen kokeminen. Se, onko ihminen yli-tai alikuormittunut, vaikuttaa siihen mitä palautumisen suhteen on tehtävä. Se, mikä on yksilön kokonaiskuormitus vaikuttaa päivittäisen palautumisen tarpeeseen. Lisäksi se, mikä on ihmisen suhde ympäristöön, luonnon palauttavaan käyttöön, on merkittävää. Siksipä ihmisen, sen yksilön on itse opittava kuuntelemaan omia tarpeitaan.

Vuosikausia meitä on opetettu liikkumaan ohjatusti, ammattilaisten avustuksella ja opastuksella. Hyvä niin!
Sitä samaa siis kannattaa tehdä myös palautumisen suhteen, silloin kun omat keinot ja taidot eivät aivan riitä ja tarvitset apua palautumiseen. Tämä ollaan onneksi hiljalleen huomaamassa.

Palautumisesi on-tilassa😀

1. Nukut hyvin ja nautinnollisesti

Yöaikaan kehosi ja aivosi latautuvat, elimistösi rentoutuu. Yöunesi on levollista ja rauhallista. Saatat herätä, mutta nukahdat uudelleen rauhalliseen uneen. Mitä vanhempi olet sitä useammin saatat olla hereillä ja tarkastaa ympäristön turvallisuuden, se on aivan luonnollista.
Kortisolin eritys alkaa aamulla ja sen on tarkoitus herättää sinut seuraavaan päivään.
Olet virkeä, kun olet herännyt. Aamuvirkut varsinkin ja illantorkutkin hieman myöhemmin.

2. Painosi pysyy tasapainossa, koska et syö väsymykseen, vaan paremminkin nälän tunteeseen. On helpompi tehdä ruokahuoltoa ja hyviä valintoja ruoan suhteen aktiivisena ja virkeänä.

3. Immuunipuolustuksesi on vankalla pohjalla, et sairastu virustauteihin, koska kehosi jaksaa puolustautua tauteja vastaan.

4. Olo on kivuttomampi, koska palautumisen/ yön levon aikaan kehosi rentoutuu ja lihaksiston jännitykset purkautuvat. Syynä on parasympaattisen hermoston, sen palauttavan hermoston, aktiivinen toiminta.

5. Vatsan toiminta on normaalia. Sama parasympaattinen hermosto aktivoi ruuoansulatusjärjestelmäsi.

6. Olet aivan rauhassa.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: palautuminen, uni, luonto, ravinto, aktiivinen palautuminen, mielenvalmennus, rentoutuminen