Aina kun poljet arvojasi, astut todella syvälle!

Lauantai 28.10.2017 klo 22:22 - Ulla

IMG_20572.JPG

Aina kun poljet arvojasi, astut todella syvälle

Oivallus siitä, että ihminen voi palautua omaksi itsekseen, havaitsemalla omaa toimintamallia, joka kuormittaa. Silloin kun valmennuksessa käyvä ihminen löytää oman arvomaailmansa, kykenee arvioimaan sitä  ja tarpeen mukaan jopa muuttaa arvojaan ja siten omaa toimintaansa. Arvot kun rakentuvat varhain, osa niistä saattaa olla muiden sinulle asettamia. Jos arvosi on raha, silloin puskeminen ja jatkuva suorittaminen voi tuottaa äärettömän hyvänkin olon.  Silloin kun arvot tyydyttävät ja ohjaavat itselle oikeaan suuntaan olo on mielekäs. Aina kun poljet niitä, astut todella syvälle. Reaktiosi voivat olla itsellekin ihmeen aiheena. 

Otetaan käsittelyyn yksi yleinen arvo, joita valmennettavat esittävät. Rakkaus. Tunnistatko?
Toimit  tämän arvon kautta hyvin ja oikein toisia ihmisiä kohtaan. Jos et saa samaa kohtelua vastineeksi, silloin  ärtymyksen tunne aktivoituu ja sinut valtaa OLO. Tai jos et itse kohtaa rakkaudellisesti toisia koet ärtymystä ja oloa. Toimit itse arvojasi vastaan. Se mitä voit itse muuttaa kannatta toteuttaa, on mielekästä palautua siihen tilaan, joka on oma tila.

Vanha sanonta, että rakasta vihollistasi tarkoittaa mielestäni juuri sitä, että koet kuitenkin itse parempaa oloa, kuin se joka kohtelee sinua huonosti.


Kommentoi kirjoitusta.

Uneton Tampereella!

Perjantai 13.10.2017 klo 7:59 - Ulla Ollikkala

IVilliksetJPG

 
Uneton Tampereella!

Kohtaan unettomia Tampereella työni puitteissa yhä enenevässä määrin, siitä otsikko. Elämän rytmin kiihtyessä, odotusten ja paineen kohdistuessa suoritusten parantamiseen, kuormitetaan kehoa ja mieltä.  Se saattaa vaikuttaa uneen. Seurauksena nukahtamisvaikeuksia ja yöllistä heräilyä. Uni on meidän hyvinvointimme ykkösasia. Muutamankin huonosti nukuttu yö tuntuu kehossa ja kiristää mieltä. Useamman viikon vähäinen uni tai huonolaatuinen uni tuo esiin monia kehon ja mielen oireita. Univaje vaikuttaa negatiivisesti tarkkaavaisuuteen, muistiin, oppimiseen, mielialaan ja asioiden hallintaan. Unettomalla myös kivut tuntuvat voimakkaammalta. Väsynyt voi olla myös silloin, vaikka unta on määrällisesti eli tunneissa runsaasti.


Unettomuus saattaa vaivata, vaikka olisi huolehtinut hyvään kuntoon oman nukkumisergonomian.
Nukkumisergonomia on tärkeä asia eli tyynyjen, patjojen, peitteiden muoto ja laatu merkitsevät, samoin makuuhuoneen ilma ja siisteys. Tähän löytyy monia palveluntarjoajia, jota auttavat asiassa. 



Palautumisesta


Uni on tärkein palautumisen perusta. Stressi synnyttää unettomuutta ja unettomuus synnyttää stressiä. Tässä on se asia, johon unettoman on pyrittävä vaikuttamaan. Ota siis tarkasteluun liikuntaharrastuksesi, päivän rytmitys ja siihen liittyvät tauot, ruokailu
ja ajattelumallisi.


On hyvä huomioida se, että raskas liikunta on toteutettava 3-4 tuntia nukkumaanmenoa. Elimistö on kohonneessa stressitilassa raskaan liikunnan seurauksena, se on luonnollista. Palautuminen tapahtuu tässäkin tapauksessa, mutta se käynnistyy hitaasti. Siksi onkin suotavaa, että rauhallinen liikunta olisi illan liikuntavalintoja.


Palautuminen on stressiin se  luonnollinen lääke. Palautumiseen tähtäävät harjoitteet vaikuttavat autonomisen hermoston rauhoittumisjärjestelmän käynnistymiseen. Unettomuudessa tämä järjestelmä on häiriintynyt ja toimii päinvastaisesti. Harjoittelu ei tarkoita pelkästään iltaan painottuvia huomioita, vaan tarkastelussa on oltava koko päivä. Päivän aikana toteutetut mikrotauot ovat tärkeässä roolissa. Myös lyhyet päiväunet parantavat vireystilaa. Kannatan siis aikuisten päiväunia.


Ruokailuun voi antaa parempia ohjeita alaan perehtynyt. Perusasiana voidaan pitää ruokailun säännöllisyyttä ja terveellisyyttä. Nälkäisenä nukahtamiseen voi tulla vaikeuksia, joten illan ruokailun on hyvä olla elimistöä rauhoittavaa. Unettomuus vaikuttaa ruokailuun siten, että väsymys ohjaa syömään enemmän. Ruoalla pyritään korjaamaan väsymystä.


Uneen vaikuttaa myös ajattelusi. Huoliajattelu on yksi asia, toinen ajatusten jatkuva virta. Huoliajattelu on opittu malli, joten muokattavissa, ajattelun vilkkaus vaatii mielestäni hieman enemmän pysäyttävää harjoittelua. Molempiin voi ohjauksella puuttua. Ajattelu ei useinkaan rauhoitu ajatuksella " olen aivan rauhassa" vaan se vaatii kehon työskentelyn mukaan ottamisen. Suunta johon tällöin ohjaisin olisi psykofyysinen fysioterapia.


Henkilökohtaisesti kiitän siitä, että olen saanut unen lahjan. Nukun sujuvasti. Tunnistan myös unettomuuden; muistan hämärästi ajan, jolloin lapset valvottivat, vanhetessaan lasten mukana tulleet huolet veivät unia, tiedostan töiden ja työttömyyden aiheuttaman unettomuuden. Korjausliike on kuitenkin ollut käytössä kymmenien vuosien ajan. Palautumisen taitojen opettelu on oman hyvinvointini tärkein löytö.
Suosittelen sitä muillekin. Asiakkailleni ohjaan niitä päivittäin.
Kuvan sukat liittyvät uneen siten, että lapsena saatu ohje: pidä jalat lämpimänä,se auttaa nukkumisessa pätee edelleen. Uusista sukista kiitos Riitalle!


Tulevaisuudessa, unettomuutta ennaltaehkäisevässä työssä, avainasemassa ovat Palautumisohjaajat.
https://www.palautumiskoulupro.fi/palautumiskoulupro




Kommentoi kirjoitusta.

Sokerikeho, tunteet ja palautuminen

Sunnuntai 8.10.2017 klo 10:54 - Ulla Ollikkala

Oma_kuvaIMG_1745.JPG


Sokerikeho, tunteet ja palautuminen 

Otan osaa tähän viime aikona esiintyneeseen sokerikeskusteluun. Aine on tuttu juttu myös itselle.
Olen miettinyt sokerisuhdettani ja löydän sen jäljille aivan lapsuuteen saakka. Olen saanut elää luomulapsena, koska maalla eläessä ravinto oli raikasta, puhdasta ja kausiruokaa, siten hyvin tuoretta. Muistan jo näiltä ajoilta, että ruoan makeus viehätti. Olen ollut pienestä pitäen jälkiruokaihmisiä.

Yksi esimerkki tästä on sokerin liittäminen osaksi hyvin mielenkiintoista yhdistelmää, että sitä oli mahdollista saada. Talkkunajauhoihin sekoitettiin hienoa sokeria ja sitä syötiin kupista kielellä lipomalla. Usein kesäisin ja portaalla istuen. Niin, olen ollut hieman persoonallinen lapsesta lähtien.

Yhä syvemmälle mennessä tunnistan sokerin merkitystä paremmin. Elin lapsuuteni ja nuoruuteni, vielä aikuisuutenikin menetyksen pelossa. Olen hyvin varhain oppinut lohduttamaan itseäni makealla. Tämän jäljille löytäessään olen alkanut ymmärtää sokerikehoni kehittymistä ja tunteideni toimintamallia.

Tutustun Keto//OS tuotteisiin Sarin kautta. Maininta siitä, että makean taltuttaminen voisi olla mahdollista innosti kokeiluun, joka jatkuu edelleen. Koska sokerikeho ja siihen liittyvä tunnepalkinto on näin varhaisesta vaiheesta kehittynyt, myös odotukset vaikuttavuuteen olivat melko matalalla. Toinen kohtaamani malli on tapasyöminen, jonka oivalsin kunnolla vasta tuotteen käytön myötä.

Keto//OS vaikutus näyttäytyi ensin tapasyömisen esiintulona. Vaikka ei ole tarvetta syödä, ei ole nälkä, opittu tapa syödä näyttäytyi. Ystävien, puolison ja työkaverien seurassa yhtenä osana oli pieni tai suurempi napostelu. Usein juuri makeaa.
Sokerikehon oivalsin hieman myöhemmin, kun sokeri ei enää tuottanutkaan sitä mielihyvää, palkintoa tai tunnekorjausta mitä aiemmin, ei siis maistunut yhtä hyvältä.

Tiedän, että tältä pohjalta tie on hieman pidempi minulla, kuin monella muulla joka tuskailee sokerikehonsa kanssa. Olen tyytyväinen siihen löytöön, mikä tätä mieltymystä on rakentanut, tunteet kun vievät meitä kuin pässiä narussa. Tässä on oikea avain elämäntapamuutokseen, tähän kun ei ole auttanut liikunta eri muodoissaan, eikä erilaiset ruokavaliot. Elämäntapamuutoksiakin ohjaa tunteet.
Odotan mielenkiinnolla mitä vuoden kuluttua on tuntemus, tavat ja suhde itseen! 

Palautuminen luonnolliseen kehon toimintaan, palautuminen terveeseen tapaan käyttää ravintoa solujen rakennusaineena on siis käynnissä. Palautumisen malli näyttäytyy myös tällä osa-alueella. Sokerin tilalle on tullut terveellisempiä valintoja. Tunteiden jäljille tässäkin asiassa oli oivallista löytää.

Kommentoi kirjoitusta.

Tulla omaksi itseksi

Perjantai 6.10.2017 klo 9:14 - Ulla Ollikkala

Voima

Tulla omaksi itseksi


Ohjaan työssäni ryhmää palautumisen teeman alla. Nykyisessä  työpaikassani lähes kahden vuoden ajan. Jälleen eilen yksi ryhmä sai käynnit päätökseen. Ryhmässä palautumisella  haettiin muutosta unen laatuun. Osalla uni parantui, osa huomasi unen laadun muuttuneen, osa suhtautumisen unettomuuteen pehmentyneen, osa kipujen nousseen tietoisuuteen ja osa oivalsi mikä kuormitti ja vei unen.

Mitä se palautuminen sitten tarkoittaa, on kysymys mikä nousee esiin? 

Se on hyvä kysymys. Syvimmillään palautuminen on itseksi tulemista, siksi joka olen. Sen tunnistamista kuka olen, mitä haluan, kuinka toimin, kuinka käytän ja anna muiden käyttää itseäni ja missä on minun rajani. Oletko koskaan ajatellut palautumista tästä näkökulmasta? Ehkä se, millä avauksella palautuminen mediassa kulkee,  on hieman pinnallisempi. Usein se on asia, joka liittyy liikunnasta palautumiseen. Nykyisin myös työstä palautumiseen.
Tässä hieman työni arkitodellisuutta palautumisen ytimestä. Silloin kun ihminen suorittaa, puskee ja pinnistelee elämäänsä, on kyse opitusta mallista. Se on ihan hyvä malli silloin, kun se ei aiheuta kehomieltä kuormittavaa stressitilaa. 
Myös silloin,  kun ihminen alisuorittaa, niin sekin on hyvä malli silloin, kun se ei aiheuta ihmiselle kehomielen stressitilaa. Jos tuska omasta toiminnasta kuitenkin aiheutuu, on kysymys tilasta, joka ei ole tasapainossa oman itsen kanssa. 
Tarvitaan palautumista omaksi itseksi. Palautuminen ei ole stressin vastine vaan laajemmassa ajattelussa tulemista omaksi itseksi.
Nämä edellä mainitut asiat eivät sitten korjaannu pelkällä jumpalla, venyttelyllä tai hengitysharjoituksilla. Ne ovat hyviä välineitä kehon huoltoon, osa jopa rauhoittumisen tilan löytämiseen. Me tarvitsemme oivalluksia mielellemme. Tarvitsemme uskallusta kyseenalaistaa omaa tomintamallia. Joskus tähän tarvitaan sysäystä itsen ulkopuolelta.


Kommentoi kirjoitusta.