Palautumisen mahdollisuus

Maanantai 25.11.2019 klo 10:00

D0978182-5928-4066-B7DA-4C7BCFA49D7C.jpeg

 

Olemme kiertäneet Suomea useammalla paikkakunnalla. Luennoimassa palautumisesta ja siitä, kuinka sen toteuttaminen on mahdollista. Kukin voi tarkastella luennoilla omaa palautumistaan hiljaa tai napakasti itsekseen ja omaan arkeensa peilaten. Luennoilla voimme puhua vain siitä, joka on kirjoitettua ja tutkittua faktaa. Meillä ei ole kikka- ja vinkkilistaa, joka toimisi kuin  palautumisburana, jonka  ottamalla palaudut, nukut yösi heräämättä, olet virkeä ja jaksava. Me emme voi luvata muutosta ilman yksilön omia pieniä huomioita ja tekoja.  Näistä yksilön omista teoista se kestävä hyvinvointi sitten muodostuu.  Luennoilla ohjaamme huomioimaan tapaa ajatella asioita,  tehdä se itselleen lempeästi ja pienesti. Herättelemme ihmisiä itsen ja kehon hälytysjärjestelmän kuulemisen keskiöön. Palautuminen ei ole katoava trendi, tai mielipide, vaan se on elämisemme ehto. Itseä paremmin kuulemalla on mahdollista elää hyvää elämää.



Muutoksen mahdollisuus

Palautumiseen liittyy oleellisesti sana muutos. Muutos siihen suuntaan, jonka jo tiedät, olet siitä  lukenut ja kuullut. Palautumisessa ja sen toteuttamisessa kompastut helposti sellaiseen asiaan, joka on tuttu esimerkiksi painonpudotuksen alueelta. Lukuisat painon pudottamiseen liittyvät ohjeet, luennot, erilaiset ruokavaliot ja ohjelmat tiedetään, mutta ne  eivät vain ole tuottaneet tulosta. Kuulostaako tutulta? Tiedetään, tiedetään, mutta lopputulos ei ole toivottava. Palautumisessa on aivan samat vaikeudet. Yllättää tai ei, näissä asioissa on myös paljon samoja rakenteita.

Muutoksen mahdollisuus on aina ihmisessä itsessään, sitä vain haetaan itsen ulkopuolelta. Olisihan se huomattavasti helpompaa olla ohjattavana, liikuteltavana, jopa ajatusten tasolla toisen ohjauksessa, kuin uskaltautua itse  pysähtymiseen ja kuulemiseen. Ulkopuolelta tuleva ohjaus, on se sitten ravintoon, uneen tai liikkeeseen liittyvää, ei riitä. Me emme pääse mihinkään siitä tosiasiasta, että palautumiseen liittyy keho, paremminkin hermosto ja sen toiminta. Säätelyn keinot eivät ole automaattisesti samoja kaikille, vaan opeteltavia itsen kautta.  Palautumiseen liittyy myös koko elämän matkasi vuorovaikutukset ja ympäristö, jossa olet elänyt ja elät. Minkälaisia kohtaamista matkasi varrella koet ja kuinka ne avaavat sinulle oman elämäsi kuormittavia kohtia. Kuormitusta löytyy työstä, kotoa, läheisistä ja vähän kaukaisemmistakin  ihmissuhteista. Näiden lisäksi kuormitusta löytyy vapaa-ajalta, liikunnasta, liikkumattomuudesta, ravinnosta ja tunteista. 



Vuorovaikutus ja palautuminen

Silloin, kun olet kuormittunut tai alivireässä olotilassa, voit etsiä tietä sopusointuisempaan olemisen tilaan. Tähän tilaan palaamisen ymmärrät todeksi vasta sen kautta, kun ymmärrät  oman hermostollisen reagointimallisi. Nämä mallit ovat kirjautuneet kehoosi ja mieleesi. Ne ovat koko kehon järjestelmässä, joka saattaa aktivoitua joka kerta, kun astut oman kuormituksesi ansaan. Lähes joka kerta se on sinun kuormituksesi ”akilleen kantapää”.  Kehosi järjestäytyy jokaisen kohdatun ihmisen ja tapahtuman kautta, tulkitset huomaamattasi mikroliikkeitä ja ilmeitä. Näiden tulkintojesi mukaan joko vapaudut tai et. Tiedämme tämän asian kehoterapian ja sosiaalisen oppimisen teorian ja tiedon kautta. Tämän vuoksi palautuminen on niin monitahoinen asia. Juuri tässä piilee se  taika, joka kiinnittää sinut tapaasi toimia, kuormittua ja sen vuoksi sitä on niin vaikea muuttaa hetkessä ja vinkeillä. Vuorovaikutus on se, joka on läsnä elämäsi matkalla, alusta loppuun.

Pienet korjaukset 

Siksi,  lähesty itseäsi pienin korjaavan keinoin, pysähtelyn, palauttavan liikkeen, rentouden, luonnon vaikutusten, kosketuksen, lempeän ja turvallisen vuorovaikutuksen keinoin. Siten hermostosi rauhoittuu. Hälyt kehossa pomppaavat pois päältä ja turvallisuus palautuu elämisen kokemiseen. Tee muutoksia, jotka koet itsellesi mahdolliseksi aina siihen suuntaan katsoen, että kohennat hyvinvointiasi.  Saatat yllättyä, palautua!






Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: palautuminen, hermosto, säätely, palautumisburana, muutos

Paras painos itsestäsi

Sunnuntai 10.11.2019

6B166581-7B2C-425E-A53E-C115B081A553.jpeg




Olen kerran eräällä luennolla ja mieleeni jäi soimaan lause, ”ole paras painos itsestäsi”. Mitä se tarkoittaa? Jos olet oikea asshole, oletko parempana painoksensa  vielä parempi asshole. Itsen ja oman toiminnan tutkiminen olisi varmasti parempi ratkaisu. Myös asshole- tyyppi voi muuttaa suuntaansa,  kunhan  suostuu tutkimaan oman mielensä sopukoita ja toimintamallejaan.

Tieto  ihmisen toiminnasta, nykytiedon mukaan, on vahvasti liitoksissa ymmärrykseen hermoston toiminnasta. Sen ymmärtämiseen, mikä  hermoston toimintamallin kehittymiseen  on vaikuttanut aikoinaan.  Vaikuttavia tekijöitä tarkastellaan vuorovaikutuksen kokemuksen läpi. Tarkastelemalla historiaansa ja elämänsä ihmissuhteita ihminen voi yrittää ymmärtää,  jos itsestä on kehittynyt asshole tai sitten ( se pelkkä ulkoisen massan kasvattaja) tai sitten henkisen kasvun suunnan valinnut ihminen. Se, mitä et voinut valita, oli geenit ja kasvuympäristö.



Ihmisenä kasvaminen 



Tähän itsenä kasvamisen suuntaan tutustuin 90- luvulla, kehoterapian koulutuksessa. Sillon ne olivat ulkopuolisista hörhöhommia.  Nykyisen ymmärryksen mukaan juuri elämisen perusrakennelmien tutkimista itsessä, ja niiden suhteesta kasvuympäristöön. Silloinen työskentely perustui länsimaiseen näkökulmaan, hengitykseen sekä autonomisen hermostoon. Keskiössä oli tietoisuus itsestä, kehotietoisuus ja sen ymmärtäminen, sekä kehon jännitysten purkaminen, rauhassa, kuunnellen ja ennenkaikkea turvallisesti. Turvallisesti sen vuoksi, että meillä jokaisella on omat elämämisen  aikaansaamat traumamme. Ovat ne sitten pieniä tai isoja muistoja kokonaisuudessamme. Niitä ei pidä saada väkisin koettavaksi ja näkyville. Ne ovat piiloutuneena kehon jännitysten alle, keho suojaa näin mieltä. Oman fyysisen, psyykkisen ja  henkisen tien kulkeneena tiedän, ne on kohdattava pienissä osissa.  Lempilauseeni on ”Koska et ole eilen syntynyt, niitä ei tänään pureta”.

Hermoston toimintaa

Vagushermo ei siis ole mikään uusia asia, jo kehoterapiassa sen rooli oli vahvana esillä. Hermostoa tarkasteltiin, jopa  ymmärrettiin ylivirittyneestä tai alivireästä tilassa. Molemmat suunnat oli opeteltava tunnistamaan, löytääkseen sen ajoittaisen sopusointuisen välitilan. Oli myös  ymmärrettävä, miten keho reagoi. Nykyisin tieto on lisääntynyt vaguksen osista ja toimintamalleistamme  hermoston reagoidessa. George Downingin* teorioita kuunnellaan ja tutkitaan  nyt tarkasti.   

Tunnetko itsesi


Ihmisellä on luontainen tarve tuntea itsensä. Oloja kohtaamalla itsenä kasvaminen on mahdollista. Olot ovat syntyneet matkasi varrella, silloin kun et niitä ole vielä ymmärtänyt. Tai sitten myöhemmin, mutta et ole niitä käsitellyt. Molemmissa tapauksissa olet  ollut suhteessa ympäristöön, vuorovaikutukseen ja itseesi. Kaikki on siis valmiina sinussa. Saadaksesi ne tunnistettaviksi ja koetuksi, saatat tarvita lempeää ohjausta matkasi varrella. ”Paras mahdollinen sinä, näyttäytyy siinä kuinka kohtelet muita.” 
Sopu, itsen ja menneisyytensä kanssa on joskus tehtävä, että tämä on mahdollista.

                                                     ______________________


* Koulutusta psykofyysisen psykoterapian alueelta  on tarjolla niille, joilla on riittävä pohjakoulutus ja psykofyysisen koulutuksen erikoistuminen.  Riittävät perustiedot vaativat usean vuoden terveysalan koulutusta, länsimaisen lääketieteen pohjalta. Sen lisäksi vaaditaan  erikoistumista psykofyysiseen alueeseen ja tietysti psykofyysisen alan työkokemusta.  Ei siis miltä tahansa tasolta lähtevää, vaan terveydenhoidon ammattilaisten lisäkoulutusta. 
Hyvä niin, koska silloin psyykkisen  turvallisuuden kokemus  on mahdollista toteutua.

Kommentoi kirjoitusta.