Kortit

Maanantai 27.1.2020 klo 15:33

1DD0B41D-4807-4A88-B2A4-FB03442CD01C.jpeg

Esittelemme ilolla meidän PalautumiskouluPROn tuotteet. Korttimme ovat syntyneet kahden vuoden aikana. Ensin esittelimme  ( 2019) Minä tarvitsen - kortit ja nyt uutena (2020) Palautumisen oivallus - kortit.

PALAUTUMISEN OIVALLUS KORTIT ( v.2020)

Palautumisen Oivallus - korttien ajatus syntyi Palautumispiirakan (2016) rakentumisen myötä. Työssämme huomasimme, että meille niin selkeä asia ja malli palautumisesta, ei olekkaan sitä kaikille muille. Palautumisen Oivallus - korttien avulla voit tutkia omia toimintamallejasi tai tarkastella niitä yhdessä asiakkaiden kanssa. Kortit ovat rakentuneet ratkaisukeskeinen ajattelun mallia mukaillen.
Kortteja voi käyttää opetuksessa, valmennuksessa, ohjauksessa, terapiassa ja aivan kaikessa mihin oma luovuus riittää. Me kaikkihan tarvitsemme palautumista arjessamme.
Korttien hinta on 38€ ( sis. alv24%) ja postittaessa lisätään 5€ toimituskulut yhdelle pakalle. Tarvittaessa voimme tavata Tampereella tai Forssassa. Koulutustapahtumissamme on kortteja myös aina myynnissä.  Tapahtumissa käteismaksu, kuitti sähköpostitse.

MINÄ TARVITSEN KORTIT ( v. 2019)

Minä tarvitsen kortit ovat psykofyysisen psykoterapian peruskoulutuksen lopputyönä syntyneet kortit. Niiden pohjana on tarvehierarkian malli.  Omaa tarvitsevuutta voi tarkastella suhteessa tähän päivään tai tukia niitä asioita, joita olisi entisyydessään tarvinnut. Kortteihin saa elämänspiraalin malliin liittyvät ohjeet tilauksen yhteydessä. Yhteydenotto sähköpostilla palautumiskoulupro@gmail.com Tai tilauslomakkeen kautta.
Kortteja voi käyttää terapiatyössä, opetuksessa, valmennuksessa, ohjauksessa ja aivan kaikessa mihin oma luovuus riittää. Sopivat myös lasten ja nuorten parissa työskenteleville.
Korttien hinta on 29 € ( sis. alv24%) ja  postittaessa lisätään 5€ toimituskulut yhdelle pakalle. Tarvittaessa voimme tavata Tampereella tai Forssassa. Koulutustapahtumissamme on kortteja myös aina myynnissä.  Tapahtumissa käteismaksu, kuitti sähköpostitse.
Yhteydenotot:
 
 

Kommentoi kirjoitusta.

Pitääks mun aina?

Tiistai 14.1.2020 klo 8:34

86B29084-tyo0D1D-413A-B13B-802D82DC44F4.jpeg



  • Jaksatko seuraavaan lomaan?

  • Parempiin tuloksiin töissä?

  • Punnitsetko proteiinisi?

  • Hallitsetko  syvähengityksen?

  • Mittaatko askeleesi?

  • Onko ensi vuosi suunniteltu?

  • Venytätkö pinnaasi jatkuvasti?

  • Kuinka vähennät stressiä?





Olemme havainneet koulutus- ja luentotapahtumissamme seuraavan asian. Kaikesta pitää selviytyä ja sietokyky pitää olla hiottu joka vastoinkäymisen jälkeen korkeammalle. Kuulostaa, että ihmiset alkavat olla elämänsä panttivankeina. Neuvottelut itsen ja arjen asettamien vaatimusten edessä eivät tuota vapauttavaa tulosta. Kysymys kuuluukin pitääkö aina jaksaa, kehittyä, joustaa, pystyä, luoda parempaa painosta itsestä ja ymmärtää muita?

Työssä on oltava joustava ja sopeutuva, kuitenkin tehokas ja aikaansaava. Työkaverit pitää ottaa huomioon, mutta usein heidän kanssaan pitää kilpailla samasta elintilasta ja toimeentulosta. Joskus se toisen taito ja osaaminen on vaarallista, ei kannatettava ja kannustettava ominaisuus. Vaikeus moninkertaistuu, kun tätä asetelmaa viljelee johto. Syyllisyys omasta ammatillisesta osaamattomuudesta ja osaamisesta aktivoituu.

Elämän, kodin ja ympäristön näkymä ulospäin, niille muille, vaatii panostusta. Sen on näytettävä tietynlaiselta. Sellainen malli, jota kannatetaan sisustuslehdessä ei oikein mahdu moneenkaan, mutta varsinkaan lapsiperheen arkeen. Pyrkimykset tätä mallia kohti romahtavat säännöllisesti. Koti on kaaoksessa, jo pelkästään siksi, että lapset leikkivät tilat sekaisin. Syyllinen olo omasta huonommuudesta vanhemmuudessa  aktivoituu.

Vapaa- ajan harrastuneisuus on hyväksynnän edellytys. Liikkuminen on ehdoton edellytys ja kulttuurin harrastaminen kuuluu sivistykseen. Työn, kodin, lasten, vanhempien ja  ystävyyssuhteiden hoitaminen vapaa-ajallasi on ihmisyytesi mitta. Syyllisyys halusta olla yksin ja aivan rauhassa aktivoituu.

Kulttuurimme on suosinut ja suosii sinnittelevää ja suoriutumiskykyisen ihmisen toimintamallia. Ikäänkuin psyykkinen selviytymiskyky olisi kuin muovailuvahaa, jota muokataan. Psyykkiseen selviytymiskykyyn liittyy kuitenkin aina ihminen historiansa, vuorovaikutuksensa, tunteidensa ja kokemuksensa kanssa.  Jatkuva selviytymisen vaatimus voi viedä kaikki voimat. Kunnes jossain vaiheessa voimat eivät riitä. Syyllinen olo omasta riittämättömyydestä aktivoituu.

”Pitää ja täytyy” ajattelu on valinta, johon vaikutat itse. Voisitko muuttaa suuntaasi ajatella, tuntea ja toimia?



  • Palaudu hyvissä hetkissä, unelmoi päivittäin, näe luonto ympärilläsi.

  • Etsi joka päivästä omia hetkiä, pieniä pysähdyksiä.

  • Riitä juuri nyt omanlaisena itsellesi.

  • Ruokaile nautinnolla.

  • Hengitä, luonnollisesti vain sisään ja ulos.

  • Luovu asioiden mittaamisesta.

  • Elä tätä hetkeä, koska muuta hetkeä ei ole.

2 kommenttia .

Kutsu vapauteen - palautumisohjaajakoulutus

Lauantai 11.1.2020 klo 8:43 - Satu Sjöholm

Kutsuvapauteen.jpeg

Lue linkistä Kutsu vapauteen - Satu Sjöholmin ajatuksia Palautumisohjaajakoulutukseen osallistumisesta. Satu kirjoittaa jatkossa koulutuksesta, siihen liittyvistä kokemuksiaan ja ajatuksistaan. Voit aloittaa tästä.

https://kutsuvapauteen.vaikuttajamedia.fi/2019/10/06/palautumisohjaajakoulutus/

Kommentoi kirjoitusta.

Ahdistus, paniikki ja sanat kehollisessa järjestelmässä

Maanantai 6.1.2020 klo 17:57 - Ulla Ollikkala

B53EEF8C-10FD-4CAC-B6C4-51BA899C2A65.jpeg

Asiakkaiden kanssa tulee usein esille kokemukset ahdistuksesta, paniikista, hengityksen vaikeudesta, epämiellyttävistä tunteista ja kyvyttömyydestä sanoittaa kokemustaan. Ihmiset ovat hädissään näiden tuntemusten kanssa. Avaan heille aina tietoa ahdistuksen fysiologiasta. Ahdistuksen kehollisen perustan ymmärtämisen jälkeen teemme kehollista ahdistuksen purkua. Hengityksen vapaa virtaus on oleellinen osa kehon ja mielen vapautta. Lisäksi sanojen purkava merkitys kehollisessa järjestelmässä on saatava ihmisen tietoisuuteen. Näihin käytän apuna ”minä tarvitsen” - korttimallejani. Koska nämä asiat ovat niin tärkeitä nostan ne uudelleen esiin myös täällä blogissa. 


Olen tehnyt kehoterapiaa eli kehon kautta työskentelyä vuodesta -94 lähtien. Kehoterapiahan on työskentelyä kehon toimintaa tutkien, havainnoiden ja ymmärtäen. Kehoterapiaan liittyy myös ymmärrys hermoston toiminnasta, hengityksestä ja nykytiedon mukaan ymmärrys sellaisesta kuin kehon järjestäytymisestä.  Tähän liittyy myös ne segmentit, joista puhumme Palautumisohjaajakoulutuksessa. Siksi tämä kuvakin on kirjoituksen alussa. 



AHDISTUKSEN SELVENTÄMINEN FYSIOLOGISESTI



”Ääreisverisuonten supistuminen lisää ahdistusta, kun taas ääreisverisuonten laajentuminen tuo mielihyvän tuntemuksen. Sisäinen jännitys johtuu veren virtauksista ruumiin keskustaan ja sydämen alueelle, ja se herättää meissä ahdistuksen. Vastaavasti voimakas veren virtaus ääreisosissa poistaa sisäisen jännityksen ja sen mukana ahdistuksen fysiologisen perustan.” ( W.Reich)


Kosketus, se tuttu ja turvallinen vaikuttaa ääreisosien verenkiertoa aktivoivasti ja siten lievittää ahdistusta. Tämä voidaan todeta sykevälivaihtelumittauksellakin. Hyvää tekevä ja turvallinen kosketus palauttaa ehkä muita keinoja tehokkaammin. Kuljemme silloin  poikkeuksetta kohti mielihyvän kokemusta. Silloin, kun se ei toteudu, sitä seuraa ärtymyksen tunnereaktio. Kosketuksen lisäksi tai sijasta voidaan tarvita liikettä. Liikettä joka lempeästi purkaa ja tuo kehon sisäisen paineen sisältä ulospäin. Siten sen on mahdollista purkautua turvallisesti.



HENGITYKSEN KEINOTEKOISET HARJOITUKSET


”Mekaaniset harjoitukset hengityksessä eivät johda yksinään  palleajännityksen eikä kehon jännityksen laukeamiseen. Ihmisen on tultava tietoiseksi tehostetun hengityksen keinotekoisuudesta. On löydettävä oma syvä ja luontainen hengitys ja oma rytmi, näin pallea rentoutuu ja siten vaikutus ulottuu hieman laajemmalle kehoon.”(W.Reich 1935-40.)


Hyvin usein kohtaan näitä mekaanisia hengitysmalleja. Hengitys on lukossa ylhäällä tai alhaalla. Uloshengityksen huokaisua ei osata vapauttaa, vaan se on suoritus. Sisäänhengitykssä koko keho saatetaan aktiiviseen tilaan eli suoritukseen. Onneksi näistä voidaan ymmärtämisen, harjoittelun ja tiedon avulla löytää tie vapaaseen ja virtaavaan hengitykseen. Siihen, jossa ei ole oikeata ja väärää mallia. Hengityksen ja kehon yhteys on löydettävä laajemmin kuin esimerkiksi uloshengitystä pidentämällä. On tunnistettava koko kehon liike yhteydessä hengitykseen ja oivallettava mitkä kehon segmentit ovat lukkiutuneet. Niille on kehon järjestäytymisessä syynsä, joita ei ole tarkoituskaan hetkessä purkaa. 



EMOOTIOIDEN SYKE


”Emootio on virtausta sisältä ulos ja ulkoa sisään. Epämiellyttävä ärsyke kulkee periferiasta keskustaan, seurauksena ahdistus. ( muut tuntemukset) Miellyttävän suunta on ulospäin suuntautunutta ja seurauksena on mielihyvä.”( W. Reich)


Me elävät olemme kuin meduusan liike. Meissä tapahtuu yksinkertainen supistuminen  ja laajentuminen. Se on elämämme syke. Se on myös tunteiden syke ja jos se häiriintyy seurauksena on jännitys. Jännitys taas saa aikaan stressiä, unettomuutta, ahdistusta, joten juuri tästä syystä on tärkeä ylläpitää palauttava liike. Ei siis mikä tahansa, vaan kehon järjestäytymiseen liittyvä purkava liike.


SANOJEN MERKITYS KEHOLLISESSA JÄRJESTELMÄSSÄ


”Elollinen organismi ilmaisee itsensä liikkeessä, ja näin puhutaan ilmaisuliikkeestä. Tämä on elollisen organismin liikkumista ulospäin ja sillä on emotinaalinen ilmaisu. Jokainen emotionaalinen ilmaisu on sidottu liikkeeseen. Ilmaisu voi olla myös jähmettymistä ja liikkumattomuutta.

Elollinen toiminta ei ainoastaan ala ennen sanallista kieltä ja ole sen ulottumattomissa, vaan sillä on ennen kaikkea ilmaisuliikkeen muotonsa, joita ei voida sanoin ilmaista.”(W. Reich)


Tähän liikkeen tuomaan ja ilmaisemaan tietoon perehdyin kehoterapian lisäksi psykofyysisen psykoterapian koulutuksessa. Syvään keholliseen tietoon itsestä ja kehollisesti sen ilmaisusta ja siten tuomisesta tietoisuuteen. Sanalliseen tuottamiseen, siten että sanojen sisältö vastaa kehon viestiä. Siten ihmisolennon  on mahdollista voida tosi hyvin.

 










Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: hermosto, tunne, hengitys, palautuminen, ahdistus, paniikki, keho, kehoterapia