Palataan palautumiseen

Keskiviikko 29.4.2020 klo 10:42

40D4C613-4130-41E4-BF68-4CD555E40882.jpeg

.




Nyt, kun aikaa on kulunut, olet ehkä huomannut, että palautuminen sanana on juurtunut kaikkialle käyttöömme. Aika siitä, kun se liittyi vain urheiluun ja liikunnasta palautumiseen,  on vanhaa tietoa. Meidän tietomme ja käytännön taitomme PalautumiskouluPROssa  on koottu Palautumispiirakkamme. Se  on luotu 2015 ja kuvan muotoon se tuli 2016. Moni käyttää sitä apuvälineenä työssään ja myös itselleen, havainnoinnin välineenä palautumisen monimuotoisuudesta.


Palautumisen tarve 

Olet ehkä nyt poikkeavan tilanteen vallitessa huomannut tarpeita kohdallasi. Moni aiemmin tärkeä asia onkin nyt toissijainen. Tarpeelliseksi muodostuu esim. päivän sisältö, sen muutokset tai pysyvyys, lähellä olevat ihmiset, lyhyet turvallisuuteen rakentuvat kohtaaamiset. Tarpeellisiksi huomion kohteeksi  nouseekin omat tunteet, ajatukset ja kyky selviytyä. Olet  ehkä nyt  huomannut aiemmin itsellesi vieraita tarpeita kohdallasi. Huomaatko kohdallasi myös sen, mitä sinulta on jäänyt aiemmasta tarpettesi listasta pois?

Olen aika usein puhunut tarvitsevuudesta. Koko elämän matkamme kuljemme tarvitsevuuden tilassa. Palautuminen on myös tarve. Palautumista tarvitsee keho ja mieli. Palautumisen estyminen on tarpeen täyttymisen estymistä. Täyttymättömät tarpeet estävät palautumisen. Liikunnasta tunnistat tämän selkeästi, mutta mielen tasolla on aivan sama tilanne. Täyttymättä jääneet tarpeet rakentavat vuosiesi varrella esteitä kokonaisvaltaiselle palautumiselle. Tunnistamattoman tarpeita on meillä kaikilla, ne ovat hautautuneet syvälle sisimpääsi, koska ne ovat sinun haavojasi. Tunnistettavia tarpeita kohtaat kaiken aikaa arjessasi. 

Hieman syvemmälle 

Nyt tämä palautuminen menee mielenkiintoiseksi ja hieman normia palautumispuhetta  syvemmälle. Sillä tässähän on koko palautumisen ydin.  Sillä ne täytymättömät tarpeet luovat arjen ongelmia, vaikutukset heijastuvat mm.   uneen, ravintoon, mieleen,  rentoutumisen taitoon ja liikkumiseen.  Täyttymätömät  tarpeet voivat liittyä ihmisen kasvuun, aina lievemmän tai vaikeimman trauman tasolla saakka. Tämä on meidän työmme yksi tapa tarkastella palautumista.


Olin itse kuvattavana Voimaannuttava valokuva projektissa. Kuvat ja aihe liittyi tarpeeseen, terapeuttina  tarvitsevuuteen ja tietysti siten itselle myös kokonaisvaltaiseen palautumiseen. Poimin tarpeikseni terapiatyössäni  kolme sanaa, lukemattomien sanojeni joukosta. Tarvitsen itselleni hyvinvointiin  työssäni;  kohtaamista, yhteyttä ja ymmärrystä. Näiden toteutuessa työssäni olen myös palautuneessa tilassa. Samoja asioita tarvitsen myös muussakin arjessani. 

Mitäs sinä tarvitset, kolmella sanalla ilmaistuna?

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: palautuminen, tarpeet,

IHME

Tiistai 21.4.2020 klo 8:48

Ihme

Ihme

Silloin kun ihminen saa, joutuu tai haluaa pysähtyä avautuu myös ihmeiden kokemusten maailma. Mitä ihme sitten tarkoittaa? Arkikielessä ihme on määritelty saavutukseksi  työssä ja tuloksissa. Ihmeisiin liitetään myös kokemus asioista, joihin liittyy selittämättömyys tieteen ja tulosten pohjalta. 1). Lue lopusta lisää. 
Ihme  on myös sana, jota käytetään esimerkiksi syntyneestä lapsesta, vakavasta sairaudesta parantumisesta, onnettomuudesta selviämisestä, uudesta työpaikasta tai täpärän tilanteen välttämisestä.

Päivän kulun ihmeet

Aloitetaanpa aamusta. Herätessäsi ja avatessani silmäsi uuteen aamuun, tunnistatko tämän hetken elämän ihmeeksi. Vielä, kun liittää siihen toimivan kehon ja liikkeen mahdollisuuden, olet aamun ensimmäisessä ihmeessäsi läsnä. Toinen vaihtoehto on, että tähän et enää pystyisi, vaan elämäsi olisi sammunut. Haluan hanvahduttaa sinut huomaamaan elämisen ihmeen aamusi ja toivon, että osaat liittää siihen kiitollisuuden. Monen todella sairaan kohdalla asia ei ole näin yksinkertaista.
Päivän aikana ihmeet eivät ehkä ole mielessäsi. Pienet tapahtumat, joita sattumiksi kutsutaan  voivat olla näitä arjen ihmeitä. Ystävien ja ihmisten  tapaamiset, soitot yllättäen, juuri kun sitä kaipaat ovat elämän ihmeellisiä hetkiä.  Silloin, kun vaivut mielen syvempään päähän, joku kuulee ja kohtaa sinua. Sinä piristyt ja virkoat takaisin elämään. Olet ehkä huomannut tämän toisten ihmisten nostavan voiman, jota voisi myös ihmeeksi kutsua. 
Illalla rauhoittuessa, omaan vapaampaan elämään, riippuen tietysti elämäsi rytmistä ja mahdollisen työn laadusta, ympäristö laskeutuu yön rauhallisuuteen. Ympärillä oleva maailma elää ihmeellistä rytmiään ja sinä kokonaisuutena kuljet tämän rytmin mukana. Se on elämisen ihmeellinen rytmi. 
Ihmeiden paikka on myös ympäröivä luonto. Ihan mikä tahansa luontoympäristö. Varsinkin kevään aikana uuden ihme on jatkuvasti, joka hetki nähtävissä, tunnettavissa ja koettavissa. Tämä tapahtuu myös läpi vuoden. Avaa silmäsi näihin päiviin ja tarkastele. Voit yllättyä.

Selittämättömyys

Sitten on ne yli ymmärryksen menevät pienet arjen ihmeet. Merkitsin ne alussa numerolla yksi. Numeroin siksi, että toivon sinun kertovan minulle näistä pienistä ihmeistäsi, ovat ne tapahtuneet aikoja sitten tai lähipäivinä. Voit kirjoittaa niistä 
palautumiskoulupro@gmail.com, laita nimimerkki perään. Kokoan nämä arjen ihmeet yhdessä luettavaksi koosteeksi tänne sivuille. Olethan mukana?
Oma  nro 1. on ihmetarinani, jota edelleen ihmettelen: 
” Elin yksinhuoltajana, raha oli tiukassa ja selviäminen ruoasta ja maksuista oli jokapäiväinen haaste. Toisen lapsen vakava sairaus vaati lääkärikäyntejä. Sivussa asuessa auto oli oltava, joten sillä matkasimme  kaupungin sairaalaan. Tunnetusti parkkipaikat ovat maksullisia.  Kolikoita ei siis ollut, koska raha meni ruokaan.(pankkikorttimaksuluottohärpäke ei vielä silloin ollut edes käytössä) Lähtiessäni mielessäni oli päästä paikoitusalueen lähialueen ilmaiselle paikalle, joka olisi vapaana. Näin ei ollut, varmasta ja aiemmin lähettämästäni hartaasta toiveistani huolimatta. Ajelin etsien paikkaa ja vastaanottoaika lähestyi.
Lopulta jouduin tekemään päätöksen, jota en olisi halunnut tehdä. Laitoin autoni parkkiin ja ajattelin maksavani sitten joskus sen tuleva  parkkisakon. Sanoin lapselleni, joka myös huolestui, että kyllä tästä selvitään, jotenkin tämä järjestyy. Nyt on tärkeää päästä lääkäriin. Avasin auton oven ja kas siinä hän oli.....pieni, hento, harmaa ja herttaisesti hymyilevä mummo. Mummo ojensi minulle parkkilapun ja kertoi, että siinä olisi aikaa vielä reilu tunti. Juuri sen ajan tarvitsimme. Kyynel nousi silloin silmään ja nousee edelleen tätä muistellessa. Kiitin sopertaen ja asetin parkkilapun tuulilasille. Käännyin uudelleen kiittämään, mutta en enää nähnyt mummoa missään”
Elämä on täynnä pieniä ihmeitä. Anna niiden tulla luoksesi. Tärkeintä on uskoa niihin!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ihme, palautuminen,

Energiat

Sunnuntai 12.4.2020

Kehon_kuuntelu4C2C-830C-BAE2B5BD9071.jpeg

Itse



Ihminen, tuo itseäään arvostava, kunnioittava ja rakastava olento. Se voisit olla juuri sinä. Kaikki on valmiina odottamassa tähänkin suuntaan. Tarvitset vain kyvyn toimia ja tiedon, jolla ymmärtää omaa;  käyttäytymistä, tapoja, kehon reagtioita ja aivojesi toimintaa.  Elämäsi aikana, sinä itse olet se henkilö, joka on toistuvasti toteuttanut malleja, joiden seuraukset näkyvät  tässä päivässä. Esimerkiksi vaikka Keho - Tunteesi- Sinä-akseli. Tunteesi eli emootio on se joka, joko antaa sinulle energiaa, tai sitten vie sitä. Armollisuus olisi juuri se energiaa sinulle tuova suunta.


Ulkonäkö



Palatakseni takaisin entiseen aikaan, ennen koronaa, ulkonäkö oli olemisessa melkoinen keskipiste. Monen itsensä arvostus tuli juuri ulkonäön kautta. Nyt monelle, sen tilalle on tullutkin terveys. Etätyöstä julkaistaan kuvia lötkövaatteissa ja meikittömyys loistaa poissaolollaan. Enää hyvin harvoin näkyy somevirrassa kuvia eri ruumiinosien tai osan korostamisesta. Muutos on tapahtunut hyvin nopeasti. Ulkonäkö ja siitä huolehtiminen on hyvä asia, älä tässä kohdassa erehdy reagoimaan ulkonäkö - tunteesi - sinä -akselillasi energiaasi vievästi. Näin voit pohtia asiaa rauhallisesti omasta näkökulmastasi. Onko tämä ollut energiaa vievä alueesi?


Touhuaminen/oleilu



Elämäsi  muodostuu tekemisestä ja olemisesta. Esihistoriamme velvottaa sinua kuuntelemaan vahvemmin juuri olemisen tilaa. Kysymys kuuluukin haluatko elpyä, toipua, parantua, ehkä jopa dna ja solutasolla saakka? 
Ennen koronaa työn painopiste oli  ihmistyön 100% tuotossa. Tähän yrityksiä ja yksilöitä ohjasivat erilaiset konsultit, kuinka saat kaiken itsestäsi irti, olet tehokas ja ennenkaikkea tuottava. Muistatko?
Toivottavasti tämä aika, valmennus, ja opetus jäävät epäonnistuneiden kokeilujen historiaan. Eräänlaiseksi työpaikkojen ihmiskokeeksi, jota ei voi enää jatkaa. Uskon, että tilalle tulee itseään kuunteleva ja arvostava ihminen niin työnantajan, kuin työntekijän roolissa. Työ onkin tulevaisuudessa iloa ja arvostusta tuottavaa. Usko sinäkin, koska ajatukset tuppaavat vahvistumaan siinä mitä ajattelet. Ajatuksen tasolla, sinä - tunteesi - työ. Voit luoda  jotain aivan uutta itseäsi arvostamalla. Näin energiasi kohoaa!



Liikunta


Niin, nyt luonnollinen liikunta on aktivoitunut.  Tämä aika on saanut ihmiset, pariskunnat ja  yksinäiset liikkeelle. Ja mihin ihmiset suuntaavat? Luontoon, järven rannoille, metsään ja luontopoluille. Harvemmin keskustassa liikkuu väkeä. Tässä kohtaa itsen hyvinvoinnin ja terveyden tukemisen lisäksi ihmisessä käynnistyy elämää suojeleva malli. Tämän toivoisin olevan aktiivinen myös, kun palaamme takaisin vapaampaan arjen käyttöön. Elämä meissä ohjaa toimintaamme, tai vielä paremmin meidän energiamme kohonnut tilanne. Silloin, kun aivomme kuormittuvat kehollamme on taito johtaa meidät sinne, missä on rauha. Akselilla jälleen se menisi näin sinä - tunteesi- mielikuorma.


Olen mielenkiinnolla muutenkin seurannut liikkumista. Onhan se myös yksi osa ammattinani. Olen jo vuosikymmeniä ohjannut, opastanut ja neuvonut liikkumaan. Myös lääkinnällisen kuntoutuksesta näkökulmasta. Niin ryhmiä kuin yksilöitä. Yksi yhteinen piirre tähän  toimintaan on liittynyt, ihminen ei oikein helposti toteuta annettuja ohjeita, kirjallisesti, kuuntelemalla tai näkemällä. Jos näin olisi moni kipuongelma tai liikkumisongelma olisi  poistunut aikoja sitten. Käsi sydämelle, oletko toteuttanut kirjallista ohjeita tai nettivideoissa tapahtuvaa neuvontaa. Vaikka kysymyksessä olisi ollut oma terveys ja hyvinvointi. ( on olemassa pieni toteuttava ryhmä, ne valmiiksi liikunnasta innostuneet).  Siksi pitääkin huomioida jälleen akseli sinä - tunteesi- liikunta. Onko tunteesi energiaasi vievää vai tuovaa? Voisiko nyt käynnissä oleva luonnollinen liikunta olla sitä itselle tärkeää ja arvostettua myös tulevisuudessa? Se voisi olla itselleen armollista.

Armo

Suhteesi itseesi sanelee voimasi. Voimasi on sinun armollisuutesi itseään kohtaan. Armoton kohtelu vie energiasi ja voimasi. Tähän kohtaan akselisi menisi näin, sinä- tunteesi- armo. Onko sana armo sinulle sanahelinää? Näkyykö se toiminnassa itsen ja toisten kohteluna.

Voisitko luvata itsellesi ”Hyvin tässä käy!”

Kuva muistojen kuvastosta, aiheesta Armo.
187CEB0A-4F0E-4908-AADC-F5311A06B622.jpeg





Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Armo, luonto, palautuminen, arvostus, itse, energia

Aivojen aalloilla

Maanantai 6.4.2020 - Ulla Ollikkala

Aivoaallot

MILLÄ AIVOAALLOILLA OLET?

Aivosi toimivat seuraavasti. Aamulla päivänvalo herättää serotoniinin tuotannon ja aivoaallot muuttuvat syvistä delta-aalloista, theeta-aalloiksi ja edelleen alfa-aalloiksi. Ja lopulta ne muuttuvat toimintaan aktivoiviksi beeta-aalloiksi.
Kehosi ja mielesi ovat yhtä. Hermostosi viestii aivoillesi elämisen tilastasi. Aivot asettuvat aivoaaltojen tilaan, jotka ovat arjessasi joko rauhallisessa alfa-aaltojen tilassa tai sitten aktiivisessa tai kuormittuneessa beeta-aaltojen tilassa. Hyvin keskittymisen, ja rentoutumisen taitoja opetellut,  voi liukua arkihetkinään myös theeta-aalloille. Näissä alfa-ja theeta- aivoaalloissa et analysoi ja maalaile uhkakuvia, vaan olet itsessäsi rauhassa. 

BEETA-AALLOT

Eläminen selviytymistilassa saa aikaan kortisolihormonin kohoamisen ja tulet siitä yhä enemmän riippuvaiseksi. Mitä kiihtyneemmässä tilassa olet, sitä enemmän sitä tunnetilaa kaipaat. Huomio on jatkuvasti ongelmissa, eri asioissa ja tapahtumissa. Tässä tilassa sinulla on pakkomielle ajasta. Ajan riittävyydestä ja ajan loppumisesta.
Aivosi ovat jatkuvassa kiihkeässä beeta-aaltojen tilassa. Korkeat aivojen beeta-aallot saavat aikaan vahvistuneen tuntemuksen mm.  kivusta, ahdistuksesta, huolesta, pelosta, vihasta ja kärsimättömyydestä. Selviytymismoodin otteessa, ulkoisen maailman olosuhteet, vahvistavat näiden emootioiden riippuvuussuhdetta. Näin sinä elät itseään toteuttavassa ennusteessa. Huomiosi ja kaikki voimavarasi kiinnittyvät sinne, mihin viet huomiosi. Silloin kaikki mitä odotat on pelottavaa ja turvatonta.
Mitä kauemmin olet tässä tilassa, sitä tärkeämpää sinulle on hallita ja ennustaa asioita, kilpailla, manipuloida ja taistella. Pohdit tuskaisesti miten kaikki tulee onnistumaan, miten menestyt ja saavutat tavoitteesi. Miten luulet, että kaiken tulisi tapahtua. Toteutumatta jääneet tavoitteet ja niihin käytetty aika, saavat aikaan entistä suuremman puuttumisen tunteen. Unelmat karkaavat yhä kauemmaksi.

KESKITTYMINEN, RAUHOITTUMINEN JA RENTOUTUMINEN

Tässä yllä on mainittuna kaikki ne syyt, joiden vuoksi sinun olisi suunnattava ajatuksesi, tunteesi ja toimintasi kohti kehon ja mielen rauhallisuuden tilaa. Palata siihen taitoon ja sen käyttämiseen itseämme, joka elvyttää, parantaa ja vahvistaa. Suunnata kohti palautumisen tilaa, puhua siitä, opetella sitä, keskittyä siihen. Kulkisit näin kohti sitä tilaa, jossa hermostosi viestii ”olen aivan turvassa ja rauhassa itseni kanssa”. Kuten tässä vuonna 2009 tekemästäni rauhoittumisharjoituksessa, jonka voit kuunnella tästä linkistä. 
Kohti palautumista voit kulkea, ympäristön tilan ollessa aivan mikä tahansa. Sitä kohti kannattaa kulkea varsinkin silloin, kun omat  vaikuttamisen mahdollisuudet siihen ovat minimaaliset.
Vain rauhallisuuden ja keskittyneisyyden tilassa myös luovuutesi saa mahdollisuuden. Rauhallisuuden tilassa unelmasi, toiveesi ja tavoitteesi ovat todennäköisesti myönteisiä. Uskomalla itsessäsi olevaan  mahdollisuuteen, välttäen nostamasta esiin vanhoja ja  kuluneita uskomuksia ja toimintamallia, voit luoda uutta. 

USKALLA PYSÄHTYÄ ITSEESI!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aivoaallot, alfa, luovuus, puolustusjärjestelmä, kortisoli, rentoutuminen, rauhoittuminen, palautuminen

Henki kulkee, vai kulkeeko?

Keskiviikko 1.4.2020

D0978182-5928-4066-B7DA-4C7BCFA49D7C.jpeg

 

Olet ehkä kuullut erilaisia ohjeita hengittämisestä. Millä tavalla ja menetelmällä sisään ja miten moneen laskien ulos. Toiset siinä sivussa jopa arvioivat, onko kaikki mennyt oikein. 

Rauhoittuakseen keho käyttää erilaista hengitystapaa, kuin se käyttää aktiiviseen tekemiseen. Näinhän se keho toimii, vaikka et olisi koskaan lukenut ainuttakaan hengitysopasta. Pienissä lapsissa voit huomata tämän oikein helposti, aivan luonnollisena toimintana. Myös eläimet, jotka toimivat luontaisesti, eivät kehon toimintaan puutu.

Henki siis kulkee, kunnes se loppuu!



Vaarallinen hengitys



Nyt hengityksestä ja siihen liittyvistä äänistä on tullut vaarallista. Oletko huomannut?

Syvä hengenveto ja voimakas hengitysilman tuottaminen ulos, saa päät ja katseet kääntymään paheksuvasti suuntaasi. Lenkkeilijät ja urheilevat ihmiset saattavat mielestäsi viedä muilta hengitysilman ja tuottavan ulos jotain pelottavaa, muita kulkijoita enemmän.Hengityksen pidättäminen runsaasti ihmisiä olevalla paikalla, saattaa olla nyt arkipäivääsi. Olet hengittämättä, pysyäksesi hengissä!

Nyt tästä kaikkien valmentajien, ohjaajien ja luennoitsijoiden luvatusta, olon helpottamisen keinosta, onkin tullut uhkaavaa. Kaikki lupaukset luvasta hengittää, ja olla hengityksen kautta läsnä, ja rauhassa kaikkoavat mielestä. Sinä viet minun tilani hengittää, sitä minun puhdasta ilmaani. Pelottava ilmiö on käynnistynyt.

Kehon reaktiota ja jäsentymättömiä ajatuksia

Uhka saa ihmisen aina reagoimaan hermoston tasolla. Vanhat järjestelmät aivojen limbisessä järjestelmässä aktivoituvat, ehkä vain hetkellisesti. Toistuvasti se tapahtuu joka tapauksessa. Vanhat jäljet aivojen verkostoissa aktivoituvat ja kokemastasi tulee tämä hetki, maustettuna vanhoilla muistoilla. Seurauksena jopa ahdistus- ja paniikkireaktiot, tunnemyrsky ja niinpä aivoista vaimenee aivokuoren alueella toimiva ajattelun osasto. Tunteet ottavat vallan.

Elämä ja hengitys on rakentunut meissä uskomattoman hienosti. Kaiken toimintamme tehtävä on suojella olemassaoloa. Siksi reagoit niin vahvasti, siksi myös ahdistus- ja paniikkireaktiot saattavat nousta esille. Puhuttele niitä omia uhkia oikeilla sanoilla. ( mikä tunne, mikä ajatus) Voit näin ehkä  luopua uhkastasi ja taas hengittää vapaasti. Tarkastele myös sitä, kuinka kehosi reagoi. Tunnista ahdistuksen tuomat ilmiöt, joita ovat kehon supistuminen, jännittäminen, sykkeen kiihtyminen ja verenkierron kulkeminen kohti keskustaasi. Myös kädet  ja alaraajat raajat saattavat tuntua viileältä. Vapauta kehoasi liikkeellä! Lupaan, että mikä tahansa liike purkaa hieman oloasi.

On ainakin yksi ammattiryhmä, joka voi auttaa sinua tässä itsen kanssa työskentelyssä. Kehotyöskentelyn ammattilaiset, jotka huomioivat sosiaalisen kontekstin, kulttuurin ja ymmärtävät hermoston merkityksen ja kehomielen toiminnan aina traumaattiseen kokemukseen saakka. Voit siis turvallisesti kääntyä näissä asioissa psykofyysisen fysioterapian puoleen. 

Kommentoi kirjoitusta.