Palautumisen PRO blogi

Palautetta palautumisen kokemuksesta

Sunnuntai 27.1.2019

Ohjaajat

Kokosin tähän palautteet ohjaamastamme Palautumislauantain tapahtumasta. Tapahtuma oli kolmituntinen katsaus, kehoterapiaan pohjautuen, palautumiseen ja sen ulottuvuuksiin. Osallistujien palautteet kertovat siitä, mikä on palautumisessa tärkeintä, se kokemuksellisuus. Kokemus itsestä, hyväksynnästä, ilosta ja oppimisesta.

Kurssit, luennot, koulutukset ja työhyvinvointitapahtumat

Teimme Nina kanssa tämän tapahtuman sillä ajatuksella, että ihmiset löytyvät palautumisen, ja meidän mallimme toimia tällä alueella. Toivomme tiedon liikkuvan tästä kokemuksesta omiin ja työyhteisön tarpeisiin saakka. Meidät löytää koulutuksiin, luentoihin ja tyhy tapahtumiin näiltä sivuilta. Päivitämme parhaillaan erilaisia kokonaisuuksia ja ne tulevat näkymään uudistettuina kohdassa 

https://www.palautumiskoulupro.fi/yrityspalvelut/luento-ja-koulutuspalvelut

Palautteet ryhmässä olleilta

”Kiitos ohjaajille, oli tosi rentouttava ja palauttava päivä! Tätä ohjelmaa voi lämpimästi suositella kenelle tahansa, joka tarvitsee työkaluja palautumiseen!”

”Palautumislauantain anti oli juuri sitä, mitä tarvitsen omaan arkeen. Löysin hektisen työni ja pitkän työhönsidonnaisuuden tasapainottajaksi avaimet palautumisen maailmaan. Liikkuvaa hengitystekniikkaa tai lähinnä oivaltamista hengityksen kulkemiseen kehossa ja irtipäästämistä Slowpuls- liikesarjoin. Syvärentoutumisen palauttava vaikutus tuntui koko kehossa ja lopuksi minunkin pääni pääsi hetkittäin miettimättömyyden tilaan. Wau- efekti syntyi jo osasta suuren kokonaisuuden oivaltamisesta ja sen tarjoili lempeästi asiantunteva parivaljakko Nina ja Ulla. Todellinen PRO ❤️”

”Ohjaajat antoivat tilaa omalle olemiselle ja tekemiselle, oli helppo löytää ilo liikkeistä kun ei ollut pakotteita. Ihanaa musiikkia!! Pidin myös sanoista ja mielikuvista joita ohjaajat käytti. Sai nauraakkin pariharjoituksessa. Nauru vapauttaa. Sopivasti taukoja. Oma perustempo oli rauhallisempaa palautumisen jälkeen ja se tuntui hyvältä.”


”Kun keho on väsynyt suorittamisesta ja uniongelmista ja mieli kuormittunut uuden oppimisesta ja elämän tuomista murheista, ei kauheasti jaksa innostua mistään vaativasta.
Nyt sai luvan kanssa vain olla, hakea lempeää liikettä omaan tapaan ja tahtiin, itseä kuunnellen. Kukaan ei vaatinut mitään. Keho löysi oman rytminsä liikkua ja ajatukset hiljenivät edes hetkeksi. Vielä illallakin oli leppoisa, itseä rakastava olo. Lepoloma pienoiskoossa.”


Kiitos, kun järjestitte 26.1.19 ipalautumistapahtuman Laikussa. Kiitos ensinnäkin siitä, että tapahtuma oli ilmainen, on hienoa, että näin annettiin mahdollisuus kaikille osallistumiseen. Eikä siis ihme, että sali oli täpötäynnä!
Päivä oli hienosti koostettu taukoineen. Ohjaajat ottivat vastaan sydämellisesti kaikki tulijat. Harjoitukset ohjattiin selkeästi. Pidin myös siitä, että alussa oli muutamia harjoituksia parin kanssa ja sitten tehtiin itsenäisesti harjoituksia. Liikkeissä ihaninta oli se, että niissä todella keskittyi tekemiseen ja läsnäoloon - se rauhoitti nopeasti koko kehon ja mielen. Slow pulse-ohjelman liikkeet ja musiikki oli mietitty huolella ja oli helppo päästä liikkeen rytmiin mukaan. 
Illalla olo olikin rentoutunut ja rauhoittunut; aivan kuin olisin ollut useamman päivän rentouttavalla matkalla. Itselläni sattui olemaan selkä todella jumissa, mutta liikkeet selkeästi tekivät hyvää ja avasivat kehon lukkoja.
Suosittelen lämpimästi kokeilemaan palutumisharjoitteita - sopivat kaikille ja aina kannattaa kuunnella kehoaan, jos jokin kohta kehossa on kipeämpi, voi liikkeen tehdä pienempänä. 
Lämmin kiitos <3.”

”Palautumis-päivän annista: olin ensimmäistä kertaa mukana tällaisessa palautumis-tapahtumassa. 3 tuntia kului kuin siivillä, kun on kivaa tekemistä niin ajantaju katoaa. Ihan mahtava olotila oli tämän harjoittelun jälkeen. Askel oli kevyt ja pää kuin pumpulissa. Paras ja yllättävin anti oli seuraavan yön nukkuminen, en muista milloin viimeksi olisin nukkunut näin syvää ja hyvää unta. Vaikuttavaa♥❤️💗

”Itse yhdyn samoihin fiiliksiin kuin muut. Tarve tuollaiseen pysähtymiseen on ainakin itselläni tällä hetkellä suuri. Taitaapi olla monella muullakin kun sali oli täynnä. Vaikka itse käytän tanssia (treeniä) töistä irtautumiseen,kropan rentouttamiseen ja hyvän olon saamiseen se ei tietyssä mielessä lopeta ajattelemista,pohtimista,oman itsensä kritisoimista,toisen arvioimista tai arvioimisen kohteena olemista. Itselle jäi mieleen liikkeitä tehdessä sanomasi "ne on hyviä ja riittäviä sellaisena kun ne teet". Ei siis paineita 😀.Yllätyin itse kuinka helposti kaikista työ ym. paineista huolimatta onnistuin pääsemään ajatuksettomaan ja rentoon tilaan. Ohjaajina olitte rentoja ja rauhoittavia ja loitte turvallisen ilmapiirin. Olo säilyi rauhallisena koko päivän . Kiitos teille molemmille 😍

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Palautuminen, Slowpuls,

Kehollinen palautuminen

Perjantai 26.10.2018 klo 13:13 - Ulla

E11C82F7-Aslow95F-494B-AB34-D1FCDAE7530F.jpeg

Kehollinen palautuminen

Helmikuussa 2019 alkava johdantokurssi palautumisohjaajaksi on nimetty näin. Haluamme kurssilla antaa sinun kehosi kertoa omasta palautumisestasi. Ilman opittuja malleja, ilman valmista tietoa, ilman mittareita, ihan vain opetella kuulemaan sitä viestiä, jota sisimpäsi kertoo. Emme valmenna sinua mihinkään, ehkä lempeästi ohjaamme.

Lue lisää:https://www.palautumiskoulupro.fi/slowpuls---palautumisohjelmien-kehittyminen

Olemme ohjanneet Palautumisohjelmia  yli kymmenen vuotta. Palautumisohjelmien idean löydät tästä alta. Ihan lopussa on sitten asiakkaiden kertomaa tarinaa.

1. Voit tulla vaikka suoraan töistä. Ilman tarvetta trikoopukeutumiseen. Mukavat vaatteet ovat oikein sopivat.
2. Tila on tunnelmallinen ja rauhallinen. Ehkä tuoksuva.
3. On aivan sama missä kohtaa olet, kaikilla on sama mahdollisuus kokea.
4. Saat olla juuri siinä paikalla, joka itsellesi valitsit.
5. Ymmärrät mitä puhutaan, koska puhutaan siten, että kaikki ymmärtävät.
6. Kaikki mitä teet on sinulle oikein ja sopivaa.
7. Se minkä teet, teet rauhassa ja liikettä tutkien. 
8. Musiikki on liikkeen tukena, ei sitä ohjaamassa.
9. Rytmitajua ei tarvita
10. Saat tehdä liikkeet itsellesi ja omaan tahtiisi. Vaikka pysähdellä välillä.
11. Tilassa ei ole peiliä tai peilille käännetään selkä.
12. Mukava lämpö leviää kehoon 
13. Et tarvitse jumppakenkiä, vesipulloa tai pyyhettä.
14. Tästä liikkeestä jaksat nauttia ja huomaat, että se loppui jopa liian aikaisin. Tahdot lisää.
15. Ohjaaja puhuu vain tarpeellisen, on suurimmaksi osaksi hiljaa ja antaa sinun tehdä     omaan tahtiisi.
16. Sinun ei tarvitse osata mitään, ei ole oikeata tai väärää liikettä.
17. Tiedät mihin olet tullut, koska nimi kertoo sen sinulle.
18. Et tarvitse mitään välinettä.
19. Teet juuri sen verran kuin jaksat, pystyt tai haluat.
20. Kukaan ei määrää sinun toistojasi, vain sinä itse ohjaat itseäsi.
21. Kehostasi tulee joustava ja pehmeä. 
22. Liikeiden jälkeen pääset pitkälle rentoutumismatkalle peiton alla makoillen.
23. Hyvä olo jatkuu monta päivää, askeleesi ovat kevyet ja mielesi tyyni.
24. Oikein odotat seuraavaa kertaa Palautumisen kehollisessa maailmassa.

Asiakaspalautetta 2018 syksyn ryhmältä:

Kiitos taas. En ole pitkään aikaan nukkunut koko yötä putkeen, mutta viime yönä se onnistui, vaikka otin tirsat rentoutuksen aikanakin. Laahustaessa iltaan tuntui olo tosi nuupahtaneelta ja joka paikkaa särki. Kotimatkalla askel oli kevyt ja olin kasvanut varmaan 5 senttiä. Kiitos Ulla syksystä, nähdään ensi vuonna.
Harjoituksen jälkeen olotila oli kevyt, rauhallinen ja hyvin läsnäoleva 👌 Näihin harjoituksien jälkeisiin olotiloihin jää ihan koukkuun 😍
Teki hyvää pysähtyä kuulostelemaan kehon ja mielen tilaa sekä tunnistaa  miltä tuntuu ja missä jumittaa. Harjoituksen jälkeen oli yhtäaikaa rentoutunut ja virkistynyt olo. Tuo olo on jatkunut tämänkin päivän 😍 Kummasti univajeista huolimatta tänään on virtaa riittänyt 👌 Palautumisharjoitus tuntuu tehokkaammalta energian lataajalta kuin nukkuminen 😂 
Kiitos taas.
Tulin päänsärkysenä, mutta sinne se jäi. Ihania, lempeitä liikkeitä - saivat hyviä fiiliksiä liikkeelle.  Jäykkyyttä on, muttei haittaa, pikku hiljaa sulatan niitä Ullan turvallisessa ja ihanassa ohjauksessa 😙🍀.
Mä olin todella tyytyväinen kokonaisuuteen. Tulin kiireellä suoraan töistä yläselkä ja mieli kireänä: Kotiin palatessa hymyilytti, vaikka vettä tuli taivaan täydeltä. Sisältö oli juuri sitä, mitä minä kaipaan ja tarvitsen ❤

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: keho, palautuminen, kehollisuus, Slowpuls, liike