Palautumisen PRO blogi

Mielenvalmennuskin osa palautumista

Keskiviikko 30.8.2017 klo 14:57 - Ulla Ollikkala

palautumispiirakka.png

Tiedostamaton toiminta

Ihmisen käyttäytymistä säätelevät  edelleen evoluution perinteet. Näihin liittyvät refleksit, reviirikäyttäytymisemme, vietit ja vaistomme. Toimimme niiden mukaan, sitä erityisesti huomioimatta.  Toiminta vaikuttaa kehoon ja mieleen. Myös mielemme ohjautuu tiedostamatta. Pystymme ratkomaan ongelmia ja toimimaan sitä erityisesti miettimättä.

Tietoista mieltä voidaan säädellä

Tietoinen mieli taas tarkoittaa sitä, että olemme läsnä itsessämme, hetkessä ja olemme tietoisia itsestämme. Tietoisella mielellä tarkoitetaan havaintojen, ajatusten, tunteiden ja kehollisuuden ymmärtämistä. Oman käyttäytymisen  havainnoiminen, ymmärtäminen ja tarkkaileminen  on lähtökohta oman käyttäytymisen säätelemiseen.

Käyttäytyminen taas johtuu monesta asiasta. Käyttäytymiseen johtavat arvot, uskomukset, muistot, temperamentti ja tapamme käsitellä ja ratkoa ongelmia. Käyttäytymistämme ohjaavat omat pyrkimykset, tarpeet ja motivaatio. Tietoisina tai tiedostamattomina. Käyttäytymiseemme on sidoksissa muihin ihmisiin ja vuorovaikutukseen.

Mielenvalmennus

Mielenvalmennus on tietoista ajattelun taidon harjoittamista, tunteiden tiedostamista ja niiden ohjaamista. Tämä kaikki näkyy teoissa. Tämä ei voi oikein tapahtua ennen sen tiedostamista, että on itse vastuussa omasta elämästään. Silloin, kun ihminen ottaa vastuun omasta elämästään eli ajatuksistaan, tunteistaan ja toiminnastaan,  tapahtuu sisältäpäin ohjautuminen eli itsensä johtaminen. Silloin ihminen itse päättää minkä merkityksen antaa ajatuksilleen, asioille ja tapahtumille. Sekä sen, miten niihin reagoi. Mielen valmentamisen voi siirtää elämään, melkein mihin tahansa toimintaansa.

Oman mielen valmentaminen  lähtee omien ajatusten tiedostamisella, sisäisen puheen kuuntelemisella. Tärkeää ei ole se miten ajatukset syntyvät vaan se, mihin ajatuksissa tartumme ja mistä irtipäästämme. Ajattelutapamme näyttää meille sellaisen maailman, kuin uskomme sen olevan. Toiselle ihmiselle sama maailma voi näyttäytä täysin eri tavoin. Jokaisella ihmisellä kun ne omat kokemukset, tunteet, persoona ja uskomukset  jotka vaikuttavat maailmankuvaan. Siksi se dialogi, jota käymme valmentaessa on tärkeätä lähteä valmennettavan lähtökohdista, valmennettavien sanomaa kuunnellen, aktivoitumatta itse vastaamaan. On opittava kysymään, ei vastaamaan. Kuuntelemalla voit saada viestin ihmisen sisäisestä maailmasta. Sitä maailmankuvaa voi valmennettavan niin halutessa sitten muuttaa. Tämä vaatii ensin pysähtymisen, rauhoittumista ja rentoutumista.

Myönteisen muutoksen etsiminen palauttaa tasapainon

Ajatukset, tunteet ja mieli kaikki vaikuttavat kehomme toimintaa, vaikutus voi olla hyvinkin nopea. Voimakkaat ajatukset, pitkään kestävä ajatuskehä luo tunteita. Tunteet ohjaavat toimintaamme hyvin vahvasti. Tunteet näyttäytyvät toiminnassamme positiivisena ja negatiivisena käyttäytymisenä.

Mielenvalmennuksella pyritään muutokseen. Myönteisten ajatusten kehän muodostamiseen. Myönteisten ajatusten seurauksena ihminen kokee myönteisiä tunteita. Tunteet muuttavat havainnointiamme ja siten toimintaamme. Näin löydämme mielen toimintaa tasapainon.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: mielenvalmennus

Palautuminen

Tiistai 20.6.2017 klo 22:06 - Ulla Ollikkala

PALAUTUMINEN

Oletko palautumisen tarpeessa? Mikä on palautumisen tarpeen käsite?

Palautumisen tarve on emotionaalinen tila, jolle omainaista on ärtymyksen ja ylikuormittumisen tuntemukset. Se on tuntemusta siitä, että haluaa vetäytyä sosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Se on tunnetta energian puutteesta. Palautumisen tunteen tarvetta pidetään pitkäaikaisen väsymyksen ja stressin ennakoijana. Lisäksi se on merkki liian vähäisestä fysiologisesta ja psykologisesta palautumisesta.

Meiltä kouluttajilta kysytään usein, mitä vinkkejä annat palautumiseen?

Emme voi vinkittää palautumista viidestä kymmeneen kohtaan, koska kysymyksessä on aina yksilöllinen kokeminen. Se, onko ihminen yli-tai alikuormittunut, vaikuttaa siihen mitä palautumisen suhteen on tehtävä. Se, mikä on yksilön kokonaiskuormitus vaikuttaa päivittäisen palautumisen tarpeeseen. Lisäksi se, mikä on ihmisen suhde ympäristöön, luonnon palauttavaan käyttöön, on merkittävää. Siksipä ihmisen, sen yksilön on itse opittava kuuntelemaan omia tarpeitaan.

Vuosikausia meitä on opetettu liikkumaan ohjatusti, ammattilaisten avustuksella ja opastuksella. Hyvä niin!
Sitä samaa siis kannattaa tehdä myös palautumisen suhteen, silloin kun omat keinot ja taidot eivät aivan riitä ja tarvitset apua palautumiseen. Tämä ollaan onneksi hiljalleen huomaamassa.

Palautumisesi on-tilassa😀

1. Nukut hyvin ja nautinnollisesti

Yöaikaan kehosi ja aivosi latautuvat, elimistösi rentoutuu. Yöunesi on levollista ja rauhallista. Saatat herätä, mutta nukahdat uudelleen rauhalliseen uneen. Mitä vanhempi olet sitä useammin saatat olla hereillä ja tarkastaa ympäristön turvallisuuden, se on aivan luonnollista.
Kortisolin eritys alkaa aamulla ja sen on tarkoitus herättää sinut seuraavaan päivään.
Olet virkeä, kun olet herännyt. Aamuvirkut varsinkin ja illantorkutkin hieman myöhemmin.

2. Painosi pysyy tasapainossa, koska et syö väsymykseen, vaan paremminkin nälän tunteeseen. On helpompi tehdä ruokahuoltoa ja hyviä valintoja ruoan suhteen aktiivisena ja virkeänä.

3. Immuunipuolustuksesi on vankalla pohjalla, et sairastu virustauteihin, koska kehosi jaksaa puolustautua tauteja vastaan.

4. Olo on kivuttomampi, koska palautumisen/ yön levon aikaan kehosi rentoutuu ja lihaksiston jännitykset purkautuvat. Syynä on parasympaattisen hermoston, sen palauttavan hermoston, aktiivinen toiminta.

5. Vatsan toiminta on normaalia. Sama parasympaattinen hermosto aktivoi ruuoansulatusjärjestelmäsi.

6. Olet aivan rauhassa.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: palautuminen, uni, luonto, ravinto, aktiivinen palautuminen, mielenvalmennus, rentoutuminen